Tokoh Islam dalam bidang zoologi

Sempena bulan Ramadhan yang penuh berkat ni, AI nak bawakan kisah cendekiawan Islam yang terkenal pada zamannya. Selalu kita dengar nama seperti Ptolemy, Aristotle, Isaac Newton atau Leonardo Di Caprio Da Vinci sampai kita terlupa kepada cendekiawan Islam yang terlebih dahulu hidup dan menguasai pelbagai bidang seperti falsafah, perubatan, geografi, matematik, astronomi, kejuruteraan dan banyak lagi. Teruskan membaca kiriman ini

Cerita Nabi: Peperangan Badar – 17 Ramadhan

Salam Ramadhan. Sedar tak sedar, dah 16 hari kita berpuasa. Lagi 14 hari kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Hari kemenangan setelah sebulan kita berpuasa. Besok, 17 Ramadhan adalah satu hari yang bersejarah bagi umat Islam. Apa yang menarik mengenai 17 Ramadhan ni?? Teruskan membaca kiriman ini

Selamat Menjalani Ibadah Puasa

Alhamdulillah, bulan Ramadhan datang lagi. Sesetengah orang akan menganggap Ramadhan bulan keberkatan, keampunan dan bulan mulia untuk kita mendekatkan diri dengan Allah SWT. Tapi ada juga yang anggap bulan Ramadhan bulan untuk mencari rezeki (buka gerai kat bazar @ jual kuih raya). Teruskan membaca kiriman ini

Solat Dhuha

Banyak orang selalu berfikir macam mana nak dapat duit lebih. Sampai ada yang tertipu beribu-ribu ringgit kerana terpedaya dengan tarikan pelaburan yang tak sah. Memangla duit tak boleh dibawa ke kubur, tapi di dunia ni duit boleh beli pelbagai benda.

Firman Allah SWT: Teruskan membaca kiriman ini

Kisah Para Rasul

Santapan Rohani.

Percaya kepada Rasul pilihan Allah SWT adalah salah satu daripada Rukun Iman. Umat Islam wajib beriman kepada semua rasul yang telah diutuskan Allah SWT tanpa membeza-bezakan antara seorang rasul dengan rasul yang lain.

Firman Allah SWT di dalam Surah Al-Baqarah ayat 285: Teruskan membaca kiriman ini

Gerhana Bulan Penuh


Pada hari Khamis ni (16 Jun 2011) satu lagi fenomena angkasa lepas (yang membuktikan kekuasaan Maha Pencipta) akan dapat disaksikan oleh orang ramai. Fenomena gerhana bulan penuh dijangka akan berlaku antara jam 1.25 pagi hingga 6.59 pagi Khamis. Kalau tgk pada masa tu, ini antara fenomena gerhana bulan yang agak panjang. Lebih kurang 5 jam lebih. Teruskan membaca kiriman ini

Imam Muda – Siapa Terkeluar??

   Salamss. Korang layan Imam Muda (IM) tak??? AI selalu tgk Imam Muda yang disiarkan di Astro Oasis – Inspirasi Sanubari, setiap Jumaat jam 9 malam. Banyak perkara yang kita boleh belajar daripada IM ni. Ilmu agama yang basic yang kadang-kadang kita secara tak sengaja terlupa sebab jarang-jarang kita guna. (mungkin last kta belajar masa di sekolah dulu). Bila dah lama tak diperingatkan, kita jadi lupa. Jadi IM ni mengingatkan kita balik ilmu2 agama yang kita hampir lupa ni.(cewah, berceramah pulak AI ni). Teruskan membaca kiriman ini